Dag 9 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

11 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Om 08.30 uur vertrokken naar onze NCP en zoals ze al gewaarschuwd hadden, was de docent er niet. De man van het bouwproject heeft ons voorgesteld aan de kinderen en beloofde dat hij ze zou slaan als ze stout waren…
We begonnen met het herhalen van wat ze ELKE DAG doen; alles wat op de muur staat; getallen t/m 10, alfabet, dagen van de week, maanden van het jaar, 4 figuren en aantal kleuren en aantal fruit.
Toen dat over was moesten ze gaan werken op hun werkbladen (eerst schrijven d.m.v. verbinden van stipjes en daarna kleuren). Het werd chaos. Er was geen puntenslijper dus heb ik met mijn zakmes de punten geslepen en tijdens dat te doen kwamen de kinderen allemaal potloden/stiften/krijtjes (die door elkaar lagen) wegnemen. Ik ben dus maar begonnen met het duidelijk maken van vraag wat je wil, dan welke kleur en als je er eentje krijgt dan zeg je Thank you. Dit lukte aardig bij sommige kinderen maar het werd al snel onrustig omdat de docent er niet was en uittesten kunnen ze. Sommige kinderen heb ik letterlijk in hun stoel gezet (opgepakt en neergezet). Halverwege (rond 09.45 uur) kwam de docent binnen en werd het rustiger. Ze vond het erg goed wat ik ze had aangeleerd dus dat ga ik de komende dagen/weken doorzetten. Voornamelijk omdat de kinderen hier niet leren iets te moeten delen, respect voor een ander is ver te zoeken (behalve voor de lerares en voor sommige ouderen). Na een uur te hebben gekleurd met de kinderen, gingen ze ontbijten en daarna buitenspelen. De meiden van de vorige groep vertelde dat de bus ons op zou halen rond 11.00 /12.30 uur maar helaas. Alles op zijn Afrikaans dus alles om zijn tijd. Toen was het voorleestijd uit een Engels boek over dieren waarbij ze dieren na moesten zeggen en doen. Vervolgens hebben we liedjes gezongen tot de bus er was om 12.50 uur… Het was vandaag ook 36 graden waardoor de kinderen erg vervelend waren (okee dat schijnen ze alijd te zijn; slaan elkaar (of ons) en gaan janken als ze hun zin niet krijgen).
Eenmaal tijd kregen we Swazi les na de lunch. Omdat het ook voor ons heel warm was, kreeg ik niet veel in mijn hoofd dus na een half uur hebben ze ons vrij gelaten en hebben we heerlijk in en rond het zwembad gelegen. ’s Avonds nog wat gekaart en daarna geprobeert te slapen wat niet echt lukte oor alle nieuwe impressies van die dag en begon thuis ook wel aardig te missen doordat het zo’n choas was op de NCP, dat vraagt echt veel van je.