Dag 10 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

12 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

06.30 uur opgestaan om te gaan sporten met Laura, Lotte, Amanda en Maija. Voor een half uur en toen was het wel weer genoeg. We gaan proberen dat 2 keer per week vol te houden. (Heerlijk!)
Om 08.30 uur begon de dag weer hetzelfde als gisteren. Gelukkig was de docent er nu wel (we hebben haar halverwege opgepikt met het busje, samen met nog 6 kinderen van de NCP). Dit keer gingen alle vrijwilligers die 4 weken blijven een dag proberen het bouwproject te helpen om dat te ervaren dus het was een erg volle bus geworden. In het busje ben ik samen met Steph begonnen Swazi te oefenen. Hallo = Sawubona (of sawuboni tegen meerdere mensen). Yebboo zeg je als je daarop reageert. Hoe gaat het = unjani (of ninjani tegen meerdere mensen). Het gaat goed = Ngiyapila. Met jou = Unjani wena. Het gaat goed dankje = Ngiyapila Ngiyabonga. (Ja ja damens en heren, dit schijf ik nu uit mijn hoofd, het zit erin!) Ben benieuwd of jullie dit ook kunnen ;)
Omdat het weer allemaal hetzelfde was op de NCP heb ik samen met Laura rondgekeken wat we konden doen. We hebben de potloden/krijtjes/stiften/overig uitgezocht en ik aparte bakken gestopt. Ook vonden we een schoolbord in een oud klas lokaal dus heb ik geregeld dat die morgen wordt over gebracht naar het goede lokaal. Daarnaast hebben we bedacht en overlegd met de docent dat we gaan beginnen met tanden poetsen in de ochtend en na het ontbijt. Ze hadden alleen geen goede tandpasta en te weinig bekertjes dus gaan we die vanmiddag kopen incl. white board markers.
Heel eerlijk gezegd vind ik het echt verschrikkelijk. Zulke kleine kinderen zijn niets voor mij (ik ben blij in mijn normale leven les te kunnen geven aan 11-16 jarige) en echt lesgeven kan je het niet noemen wat we doen, het is meer kinderen vermaken en hopen dat ze naar je luisteren. De andere meiden vertelde dat zij het de eerste weken ook niet leuk vonden maar ze zeggen dat ze eraan wende en het nu leuk vinden dus ik zal het 3 weken een kans geven en anders ga ik vragen of ik iets anders mag doen, desnoods het bouwproject…
Met het ontbijt waren ze iets rustiger en daarna heb ik ze mogen voorlezen en hebben nog wat dingetjes herhaald van de dieren, lichaamsdelen en heb ik getallen op vingers (en tenen) geïntroduceerd. Dan zie je dat ze dat toch wel wat lastiger vinden/ niet kunnen.
Vandaag was het busje op tijd alleen moesten we op de bouwers wachten omdat hun cement nog niet op was en anders droogt het uit.
In de bus terug doen Anders en ik elke dag steen-papier-schaar om te kijken wie van ons deze dag eieren gaat bakken. Gelukkig is dat tot nu toe om het even.
Na de lunch was het tijd voor creativiteit. Er werd ons gevraagd om posters te maken met het weerbericht omdat ze dat nergens hebben. Laura en ik hadden allerlei dingen bedacht die wij nog nodig hadden op ons schooltje dus 2 mensen hebben voor ons getallen van 11 t/m 100 op papier gezet zodat we dat ook met ze kunnen gaan oefenen. En samen met Laura en Staphanie heb ik wilde dieren getekend, uitgeknipt, opgeplakt en de benaming erbij geschreven. Ook bedachten we dat het handig was om links, rechts, op en neer te gebruiken voor spelletjes dus ook dat gemaakt. Ze waren zo blij met al onze ideeën en vooral de uitvoering (goed gelukt al zeg ik het zelf).
Snel daarna naar de winkels gegaan om onze spullen te kopen voor de NCP. We zijn terug gelopen van het winkelcentrum (terug is bergopwaarts voor ongeveer 25 minuten dus warm!). Deze keer was er Swazi diner voor ons gemaakt; Maispap met andijvieprut, pompoen ring en stukken kip (en een heel pittig sausje met groente wat ik maar achterwege heb gelaten en dat bleek verstandig aan de reactie van andere te zien). Wel erg lekker, de rest.
19. 30 uur werden we opgehaald door taxi’s om naar de bios te gaan. 10 Rand (dus 0,66 euro) p.p. voor de taxi en 21 Rand (dus iets meer dan 1,50 euro) voor een bioskaartje!!!!!! We hebben wardogs gezien, ja ze hebben hier alle nieuwste films in het Engels. (Je hoort in de zaal af en toe wel de andere film in de zaal ernaast erdoor heen). Er was ons verteld dat het er erg koud zou zijn dus wij hebben allemaal een fleece deken mee genomen (ze hebben ons hard uitgelachen bij de kaartverkoop en gelijk hadden ze, wat een warmte!). Tijdens de film zijn een aantal mensen in slaap gevallen, ik heb af en toe 5 seconden mijn ogen gesloten, het is duidelijk dat we allemaal veelte weinig spelen hier en dus gesloopt zijn. Bij terug komst zijn we allemaal meteen ons bed in gedoken en heb ik eindelijk goed kunnen slapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yael

Avontuurlijke wiskunde docente, genietend van een tussenjaar om Afrika, Canada en Amerika te kunnen ontdekken.

Actief sinds 19 Sept. 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 89446

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 28 Februari 2017

Van Vancouver tot Los Angelos via Whistler

02 Oktober 2016 - 29 November 2016

Van Kruger tot Coast

Landen bezocht: