Dag 8 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

10 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Een nieuwe week is begonnen, de week van werken op de ‘schooltjes’. Ze noemen het NCP’s (Neighbourhood Care Point). Eigenlijk is het meer kinderdagverblijf dan een school maar okee.
Om 07.45 werden we verwacht op informatie te krijgen over de projecten en je schema te krijgen voor alle dagen die je hier bent. Ik zal op een NCP komen te zitten in Mlindazwe. Daar gaat geen openbaar vervoer naar toe dus ik zal elke dag gebracht worden met het busje van AllOutAfrica. De komende weken zal ik samen met Laura daar zitten tot zij vertrekt naar Kaapstad. De eerste week zullen er nog 2 Nederlandse meiden mee gaan die daar al weken lesgeven om ons te laten zien wat er van je verwacht wordt en te helpen/assisteren.
Vandaag is het sportdag op onze NCP. Dat hebben ze elke week. Omdat de mensen die hier maar 4 weken zijn geen les mogen geven (i.v.m. hechtingsproblemen) gaan zij de eerste dagen mee naar de sportdagen dus daar vertrokken we met een volle bus. (wij 4 (van de NCP), 7 4wekers en 2 Bob de bouwers (de 2 jongens maken een keuken bij onze NCP)).
Bij aankomst op onze NCP, rende de kinderen naar het busje en wilde allemaal opgepakt worden. Omdat ik een training heb gehad in Nederland waarin ze hebben uitgelegd dat dat niet heel handig is, heb ik besloten dat ik dat zo min mogelijk doe en als ik het doe, steeds met een ander kindje tijdens het spelen o.i.d. Ze mochten wel m’n handje vast houden en dat was ook prima. Samen met 2 groepleiders gingen we beginnen aan de sportdag. Het was niet zoals ik verwacht had want we deden voornamelijk liedjes met dansen in een grote kring waarbij er steeds 1 kind (of een begeleider) in de kring moest staan om het liedje te leiden. De liedjes:
- There is a fire in the mountain, run run run (En als er dan een kleur wordt genoemd moesten de kinderen die kleur aanraken).
- My teddy ear, my teddybear, i love my teddybear (hierna moest het kind in de kring naar een ander kindje lopen om te zeggen dat ze schoenen ging poetsen of haren ging kammen o.i.d. en dan een knuffel geven)
- Watermelon, watermelon, pineapple, pineapple, babababanana, babababanana, fruitsalade (met een dansje erbij op het ritme van ‘smakelijk eten, smakelijk eten, hap hap hap, hap hap hap, dat zal lekker smaken…etc.’)
- Impalale, impalale (wat het ook mogen betekenen), I put it here, I put it here (wijzend naar een plek op je lichaam), Pizza Pizza Pizza (het laten dansen van dat lichaamsdeel).
- Dance baby dance, dance baby dance (1 kind in de kring die gaat dansen) And I pass the ball to you (kiest een ander uit).
Bij elke liedje moesten bijna alle kinderen aan de beurt komen. Dat zijn er gelukkig mar 24 op onze school maar je kan je best voorstellen dat dat echt een eeuwigheid duurde.
Na de liedjes gingen die kinderen tegen elkaar racen ( 1 tegen 1 en de rest keek toe en moedigde aan) om zoveel mogelijk ballen te verzamelen van de overkant om in de hoepel aan de andere kant te leggen. Ook de begeleiders moesten sprinten. Ik tegen Katja. Ik vroeg haar of we het rustig aan gingen doen of ons volledig geven, dat laatste werd het! Gelukkig kan is aardig sprinten dus jullie mogen trots op me zijn, met grote voorsprong gewonnen. Daarna bekaf dus was het niet zo erg dat nog veel kindjes moesten rennen en dus even bij kon komen. 1 kind wilde mijn persoonlijke kapper zijn dus die heeft mijn haar gedaan (lees; een knoop gemaakt van jawelste). De andere kinderen wilde allemaal op schoot, ik heb ze om me heen laten zitten op de grond. Een aantal kinderen zijn echt stout, die proberen de hele tijd nar je kruis of tieten te grijpen of mijn bril af te pakken.
Gelukkig konden we om 10.30 uur gaan ontbijten met de kinderen (ze krijgen elke dag pap) We moeten ze daar af en toe een beetje bij helpen want de kinderen zijn 3 t/m 8 jaar. Na het ontbijt was het vrij spelen met voetballen, hoepels en frisbee’s. Ik heb met een aantal kindjes overgooien geoefend, hoepelen om hun arm of getekend met stokken/stenen op de grond.
Na dit spelen ging de muziek aan en gingen we allemaal dansen, die kinderen kunnen wat zeg (twurken, shaken, alles).
Om 12.00 uur is het afgelopen op de NCP en gingen we weer naar de logde voor de lunch.
Vandaag om 14.00 uur mochten we een kijkje gaan nemen in het weeshuis: Hope House. Een pastoor legde uit hoe alles daar werkte en gaf ons een rondleiding. Daarna werden we opgesplitst in groepjes (puzzel maken, scrabble doen, huiswerkmaken, bieb herorganiseren). Ik heb geholpen met het maken van reken huiswerk. (Leuk om echt iets uit te kunnen leggen ook al vind ik het behoorlijk lastig om rekenen uit te leggen als ze eigenlijk nog geen basis hebben (blij dat is wiskunde docente ben op een school waarbij de meeste kinderen die basis gelukkig wel hebben). Om 16.00 uur krijgen 150 kinderen daar een maaltijd (ei met rijstebrij) die ik samen met Lotte en Jenny mocht uitserveren vanuit een soort loket.
Het was erg indrukkend om te zien hoe blij die kinderen kunnen zijn met zo weinig dat ze hebben. Sommige van onze groep werden daar dan ook emotioneel van.
Bij terug komst naar het winkelcentrum gegaan om data te kopen voor mijn mobiel zodat ik eindelijk mijn blog kon gaan schrijven. 1,5 GB voor 20 euro.. ’s avonds dus de hele tijd geprobeerd mijn blog te schijven en spelletjes gespeeld met de groep. Na deze eerste dag was er al 500 MB verbruikt omdat ik zo stom was online te schrijven, vanaf nu wordt dat dus in een word document en dan knippen/plakken en zullen er niet zoveel foto’s bij komen. Die zal ik vooral op facebook zetten omdat uploaden echt veel MB kost en facebook wel werkt op de wifi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yael

Avontuurlijke wiskunde docente, genietend van een tussenjaar om Afrika, Canada en Amerika te kunnen ontdekken.

Actief sinds 19 Sept. 2016
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 89440

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 28 Februari 2017

Van Vancouver tot Los Angelos via Whistler

02 Oktober 2016 - 29 November 2016

Van Kruger tot Coast

Landen bezocht: