Dag 32 t/m 36 (Jasper Park) - Reisverslag uit Hinton, Canada van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 32 t/m 36 (Jasper Park) - Reisverslag uit Hinton, Canada van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 32 t/m 36 (Jasper Park)

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

23 Januari 2017 | Canada, Hinton

Vanuit Calgary hebben we de auto voor 13 dagen gehuurd om nu onze eerste bestemming afgevinkt te hebben; Jasper Park.

Mijn moeder zei de dag voor we vertrokken dat ze nog een oud klasgenootje wist te wonen in Hinton. Dat ligt ongeveer een uurtje rijden vanuit midden Jasper park. Het is dan ook daarom dat we hier zijn beland. We mochten een aantal nachtjes logeren bij Hans en Netty. We hebben het daar heel gezellig gehad, elke avond samen gegeten (wij hebben natuurlijk onze kookkunsten 2 keer laten zien als bedankje).

Wat hebben we hier gedaan:
- Maligne Canyon; Een ‘rivier’ die bevroren is waar we op konden lopen tussen de rotsen met allemaal prachtige bevroren watervallen. Een echt winterwonderland. Zo’n anderhalf uur hebben we ons vermaakt op van die dingen die je onder je schoenen bindt met ijzeren pinnen zodat je op ijs grip hebt. Toch gaaf dat je een stukje een waterval op kunt klimmen.
Bij het teruglopen naar de auto kwamen we een Bighorn Sheep tegen op een paar meter van ons. Het eerste echte wildlife (naast eekhoorns).
- Maligne Lake en Madison Lake. Twee grote meren die volledig bevroren zijn. Helaas volledig vol gesneeuwd waardoor het grote sneeuwvlaktes zijn geworden. Gelukkig mooie natuur erom heen. Op de terugweg hiervandaan moesten we hopen dat we het zouden redden op de benzine (tankstations zijn zeldzaam) maar toen kwamen we 4 wapiti (mannelijk) tegen waarvan twee aan het geweivechten waren. Gaaf!!
- Disc golf. Hans en Netty hebben ons meegenomen in het bos achter hun huis waar een parcours van discgolf ligt. Het lijkt op frisbeeën gecombineerd met midgetgolf. De disc tegen een vlaggetje werpen in zo’n minmogelijke aantal pogingen. Moeilijker dan we dachten maar leuk tussen de bomen (naja leuk.. soms staat er opeens een boom in de weg en soms helpt de boom hem de juiste richting heen te ketsen)
- Fatbiken. Een fiets met hele dikke banden waardoor je op de sneeuw kunt fietsen. Jeroen wilde graag de bossen in. Dat betekend steiler.. Het naar beneden gaan was heel gaaf en kicken. Een paadje wat zo smal is als je wiel met boomwortels en stenen waar je overheen dendert. Omhoog vond Yael minder leuk. Elke 2 minuten helemaal buitenadem. Bovenop wel genoten van mooi uitzicht.
- Schaatsen. Op een groot meer was een schaatsbaan gemaakt tussen de bergen. Ongeveer een kilometer lange baan. Helaas was dat ijs onderhouden met snowmobiles waardoor het ijs erg bobbelig was. Op deze terugweg kwamen we elks (vrouwelijk) tegen, een soort hert.
- Dogsledding. Een slee met een bakkie waarin je volledig ingepakt kon liggen met ruimte voor twee mensen achterop die voort getrokken werd door 8 honden. Jeroen en ik hebben afwisselend in het bakkie gelegen of achterop gestaan bij de gids. Achterop was wel iets harder werken; mee steppen als we heuvel op gingen. Gave ervaring maar een uurtje op zo’n slee was lang genoeg. Wie had dat gedacht, dat Yael bij zoveel honden in de buurt zou komen..
- Mount Robson. De hoogste berg van de Canadese Rockies. Meer dan 3000 meter.

Hoewel we in Hinton ‘het cougardorp’ waren, hebben we geen cougar (een soort leeuwpanter) gezien. Op zich fijn, want ze zijn natuurlijk best gevaarlijk maar had toch leuk geweest; op afstand.

Morgen gaan we via de Icefield Parkway richting Canmore rijden van waaruit we Banff Park gaan bezichtigen met weer leuke activiteiten op de planning.

• 24 Januari 2017 - 09:49

Maerle:

Jeetje wat prachtig allemaal! Beautiful ❤
    Komen jullie nog richting het zuiden of blijven jullie plakken in de sneeuw? ;)
    En die foto van jullie 2 romantisch naar elkaar kijkend.... is yael toen op haar knieën of jeroen aub bij haar kwam wonen?;) haha
    Veel plezier nog lieverds! Xxxx

• 26 Januari 2017 - 15:26

Elly En Ad:

Wat een mooite! Dat schaatsen lijkt een tikkie op Weissensee (Oostenrijk) maar hier is het wat minder druk zo te zien. Bedankt weer voor dit verslag en heel veel plezier verder. Goed om te zien dat Jeroen weer volledig op de been is!