Dag 43 en 44 (Laatste dagen Canada + terugblik) - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 43 en 44 (Laatste dagen Canada + terugblik) - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 43 en 44 (Laatste dagen Canada + terugblik)

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

31 Januari 2017 | Canada, Waterton Park

Zondag op maandag hebben we een overnachting gemaakt in een soort mega-sta-caravan-woning op het platteland in Hill Spring (weer airbnb). Maandag zijn we vanuit Hill Spring richting Waterton vertrokken. In waterton hebben we twee hikes gedaan; eentje naar een bevroren meer en eentje naar halverwege een berg om prachtig uitzicht te hebben over Waterton Village en over velen meren. We hebben genoten. Niet te lang want het woei nogal bovenaan. Diezelfde dag zijn we naar Calgary gereden om daar een airbnb te bezoeken die voornamelijk een nuttige functie had; dichtbij het vliegveld, we kunnen er onze laatste was draaien en we moesten de auto weer terug brengen.

Vandaag sluiten we het eerste deel van onze reis af. We nemen afscheid van Canada en starten de nieuwe maand morgen in de USA; Las Vegas.
Als je afscheid neemt, kijk je vaak terug op alles en dat doen wij dus ook.

Hieronder een opsomming van alles wat ons is opgevallen, waar we ons over verbaasd hebben of wat ons deed gieren van de lach of bibberen van afgunst:

Over het algemeen:
- Wat een prachtige natuur! Andere soort bergen dan we gewend waren in Europa (heeft te maken met hoe de aardplaten tegen elkaar aan zijn gekomen).
- Bijna alle buitendeuren gaan naar buiten open i.p.v. naar binnen wat leuke situaties op kan leveren.
- We hebben verdomd weinig sneeuwbuien (2) of regenbuien (4) gehad in 6 weken tijd. Bijzonder voor deze tijd van het jaar!
- Post is hier niet heel snel maar waar een wil is, is een weg: In Nederland had Maerle (mijn nicht) ons als tip gegeven een USA-parkpas te kopen via marktplaats. Dat hadden we gedaan maar helaas was de post in Nederlands vertraagd vanwege kerst. De dag na ons vertrek ontving Dave (ex-huisgenoot van Jeroen) de brief met de pas. Wij kende Lisa in Vancouver dus Dave heeft de brief naar Lisa gestuurd. 4 weken later, de dag van ons vertrek naar Calgary, arriveerde de brief daar dus net 1 dag te laat. Vervolgens heeft Lisa de brief naar Canmore gestuurd via snelpost zodat hij er afgelopen vrijdag zou zijn. Dat werd maandag, de dag na ons vertrek uit Canmore. Dus vandaag heen en weer gereden om die verdomde pas op te halen. MAAR we hebben hem!!

Vanuit de auto:
- Links rijden is hier normaal, rechts inhalen mag (voor ons erg onnatuurlijk)
- Bij een kruispunt op gelijke wegen heeft degene die het eerst komt voorrang. Werkt prima, iedereen houdt zich daaraan.
- Je mag hier door rood rijden, als je naar rechtsaf slaat.
- De benzine prijzen zijn hier enorm laag. Hier in Calgary is dat ongeveer €0,75 per liter!
- Vrachtwagens mogen hier net zo hard rijden als het gewone verkeer, en rijden soms zelfs harder (toch gek als je wordt ingehaald door zo’n ding met 120 km/uur).
- Op een weg kan je 8 verschillende toegestane snelheden tegenkomen die elkaar afwisselen.
- Er staan veel te veel verkeersborden langs de weg (die kan je nooit allemaal lezen als je alleen in de auto zou zitten en ook op het verkeer zou moeten letten)
- Bijna nergens zie je verlichting langs de weg.
- Bij elke stad wordt aangegeven wat ze er hebben ; visitorscenter, sportgelegenheden (per sport), giftshop, supermarkt, tank, rolstoelmogelijkheden etc.
- Stilstaan op de vluchtstrook is normaal (even een fototje maken bijv.)
- Er zijn kruispunten op de snelweg (zonder stoplichten).
- Fietsen of lopen op de snelweg kan ook gewoon
- Parkeren is bijna overal gratis
- Radiosignaal is zeldzaam.
- Snelheidscontroles worden met vliegtuigen gedaan.
- Auto’s hebben geen nummerplaat op de voorkant in de staat Alberta.
- Bussen hebben vaak een fietsendrager op de voorkant.
- In de bussen hangt door de hele bus een touw langs het raam om een stop aan te vragen.
- Bussen kunnen in de stad aan stroomkabels gekoppeld worden tijdens het rijden

In de huizen:
- Bijna niemand kookt op gas, allemaal elektrisch.
- Alle huizen zijn van hout; ben je de indeling zat, dan zaag je gewoon een muurtje weg.
- Scharen zijn zeldzaam in keukens.
- Verwarming is allemaal hete lucht (vaak uit de grond via roosters).
- De sloten van deuren zijn anders in het toilet bijvoorbeeld. Of er zit een knopje op wat je moet indrukken of je moet de deurknop draaien.
- Sommige huizen hebben een smartkey; Je kan de deur openen en sluiten met behulp van een app op je telefoon via bluetooth.
- In elke airbnb zijn alle bedden zo mooi opgemaakt (dat kunnen wij niet) maar vooral opvallend dat ze altijd een extra laken hebben onder het dekbed waar je onder slaapt.
- Elke douche heeft een bad.
- Ze hebben bij het bad een dubbeldouchegordijn (binnenkant bad en buitenkant bad)
- De kraan van de douche werkt anders; een knop die je ronddraait van koud naar warm = aan. Van warm naar koud = uit.
- Water uit de kraan in niet te zuipen voor ons als Nederlanders (met veel chloor).

Tijdens boodschappen/uit eten gaan/uitstapjes:
- In elke pub/bar hangen ongeveer 12 tv’s.
- Je krijgt altijd een groot glas gratis water als je komt eten.
- Fooi zit niet in de prijs maar aanbevolen wordt 15 tot 20 procent.
- Alle prijzen staan vaak aangegeven excl. BTW en je betaald een alcohol toeslag.
- Kipfilets zijn duurder dan biefstuk.
- Alles is in verhouding duurder maar kaas is echt bizar! €6 euro minimaal voor een klein pakje fabriekskaas.
- In bijna elke supermarkt is een Starbucks te vinden.
- Bijna elk dorpje(hoe klein ook) heeft in ieder geval een Starbucks en een Subway.
- Koffie is nooit vers gemaakt, zelfs bij de Starbucks tappen ze het uit een pot.
- Sigaretten zijn nergens zichtbaar in de winkels.
- Drank moet je echt bij een liquor store halen.
- Ze hebben nergens haast/stress. Zelfs bij het afrekenen wordt er gezellig een praatje met je gemaakt.
- Je krijgt onnodig veel plastic tasjes bij je boodschappen (Zij pakken het voor je in). Soms 3 items per tasje (cosmetica mag bijv. niet bij overige boodschappen gemixt worden).

Een aantal van deze punten zullen wij niet gaan missen, een aantal punten zullen we ook in Amerika tegen gaan komen maar over het algemeen gaan wij Canada missen! We raden iedereen aan een trip deze kant op te maken. Als Nederlander ben je meer dan welkom doordat bijna iedereen wel ergens een band heeft met Nederland.

Onze volgende blog zal waarschijnlijk vanuit Yellowstone komen. We hopen rond 3 februari hier aan te komen.

• 01 Februari 2017 - 11:14

Maerle:

Mooie ervaringen in Canada! Leuk om alles te lezen!
    Ook in amerika zullen jullie veel dezelfde gelijkenissen vinden met Canada!
    Op de snelweg heb je daar ook vaak een carpool baan! Ideaal! Als je met meer dan 1 persoon in de auto zit stuif je alle auto's voorbij!

• 01 Februari 2017 - 22:12

Tinus:

Amazing!!
    Elke foto en ieder verhaal is fantastisch.
    Je krijgt gelijk zin in het vliegtuig te stappen en zelf te beleven.
    America, here they come. Veel plezier daar.