Dag 15 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

17 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Gister avond waren we 3 meiden van de groep kwijt tijdens het eten. We hebben geroepen maar geen antwoord. Lotte en ik zijn met onze zaklampen gaan zoeken in het ‘bos’ achter de lodge. En ja hoor, daar zaten ze gewoon te kletsen, in het donker. Ze waren de tijd vergeten. Toen was ik wel weer wakker en hebben Lotte, Maija, Amanda en ik elkaar beter leren kennen door ‘If you would really know me, than you would know…’ en dan iets persoonlijks vertellen. Dat begon meteen erg serieus dus het waren diepe gesprekken en was daardoor een avond die voorbij vloog. Deze avond begon met een blauwe hemel met volle maan en 30 minuten later barste de regen los, een soort gratis douche, zo hard! Ja jongens, ik verwachtte ook mooi en warm weer in Afrika maar helaas.
Deze ochtend zouden we gaan sporten maar omdat alles eikes nat was, zijn we lekker in bed blijven liggen. Om 09.00 uur vertrokken we naar de ambassade van Mozambique om onze visums te regelen voor volgende week. Toen dat na heel wat papierwerk gefikst was, zijn we naar een ‘cultural village’ gegaan. Eerst mochten we de traditionele dansen aanschouwen (best indrukwekkend, hoe anders dat is) en vervolgens kregen we een rondleiding in een heus Swazi dorp. De gids had een vest aan van het Nederlandse voetbalelftal dus het begon al goed. Bij de ingang van het dorp moest je om toestemming roepen om binnen te komen. Toen dat gelukt was legde hij van alles uit waar mijn mond van open viel:
- De eerste hut die we tegen kwamen wat de hut waar de jonge meisjes sliepen. Dicht bij de ingang zodat wanneer er vijanden aankomen, de meisjes hun kunnen verleiden als afleiding om de mannen te waarschuwen.
- Een dorp behoort tot 1 man met al zijn vrouwen (ja polygamie is hier heel normaal)
- Een vrouw wordt gekocht voor 20 koeien als ze nog maagd is, anders is de prijs onderhandelbaar.
- Elke vrouw krijgt 3 hutjes; een slaaphut, een keuken en een bierbrouwhut voor speciale gelegenheden.
- De oudste zoon van de eerste vrouw en de jongste zoon van de laatste vrouw zijn de enige belangrijke jongens in het dorp. Zij kunnen eventueel de vader opvolgen wanneer deze overlijd.
- Er was een afgeschermde plek waar de mannen stiekem marihuana konden roken (nu mag dat niet meer, nu hebben ze USA wetten).
- Achter het dorp staat een hoge berg waar vroeger de doodstraf op werd uitgevoerd. Ze mochten daar geblindoekt van een clif afspringen en opgegeten worden door wilde dieren.
Na deze wonderbaarlijke rondleiding zijn we naar de watervallen van Swaziland gegaan; wat een depressie. Twee straaltjes water in de verte waar een groot hek voor stond omdat je niet dichterbij mocht komen vanwege de krokodillen die we niet gezien hebben.
Omdat het lunchtijd was zijn we naar House on Fire gegaan. Heerlijk eten voor nog 8 euro (en veel dat je krijgt!). Tot slot kregen we daar oriëntatie over Mozambique (Zin in, we vertrekken zondag om 06.00 uur daarheen).
Bij terugkomst in de lodge zijn Lotte en ik gaan vragen om toch naar Kaapstad te kunnen, dit bleek nog niet zo makkelijk er ze vroegen belachelijk veel geld hiervoor. Meteen Acitivity International in Nederland gemaild dus nu wachten op antwoord.
In de avond hebben we ‘teken het maar’ gespeeld met zelfverzonnen kaartjes. In deze kaartjes kwam Niek (de Belg) 2 keer voor en ook nieks voet (Niek heeft altijd sandalen aan en een baard dus het tekenen was best makkelijk). Verder nog zat andere dingen zoals pineapple-pen, impala’s en noem maar op.