Dag 21 t/m 27 (Mozambique vakantie) - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 21 t/m 27 (Mozambique vakantie) - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 21 t/m 27 (Mozambique vakantie)

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

29 Oktober 2016 | Mozambique, Praia do Tofo

Een weekje vakantie in Mozambique.

Funfacts:
- Het is het armste land van Afrika en dat was te zien. Weinig huizen, alleen maar hutjes en de gebouwen die er stonden waren rond van vodacom of rood van coca cola die daar veel sponsoren om de economie proberen op te bouwen. Gek gezicht is het wel.
- Het was een tocht van 12 uur om er te komen.
- We vertrokken met truien aan en toen we 2 uur na vertrek over de grens kwamen, merkte we al dat het een stuk warmer werd, zeg maar heet.
- De terugweg duurde 12,5 uur in 36 graden zonder wind. Aangekomen in Swaziland begon het te stormen dus home sweet home.
- Ook zijn we 5 keer aangehouden door de politie omdat ze hopen er een slaatje uit te kunnen slaan dat we toeristen zijn. Gelukkig heeft All out Africa alles goed geregeld dus ze hadden pech (schijnt de meeste corrupte politie van Africa te zijn).
- Vlak voor we bij packpackersplek Fatima’s in Tofo waren aangekomen waren de wegen eigenlijk alleen maar zandweggetjes dus raakte we vast in het zand dus allemaal eruit en samen met de hulp van 5 lokale bewoners kregen we bus gelukkig weer op gang.
- We sliepen met z’n 14e in één kamer waar al klamboes hingen (met 20 gaten per stuk) dus ik was blij met mijn eigen klamboe. We hebben gelukkig 2 ventilatoren op de kamer dus niet echt warm en weinig muggen in de kamer.
- 2 a 3 dagen zonder elektriciteit gezeten doordat er verderop in het land een zware storm was geweest. Zelfs de generatoren deden het niet altijd. Dus vak warme drankjes, koude douche of helemaal geen water.
- Op het strand komen er altijd verkoopmannetjes naar je toe. Hier is de wet dat als je iets aanpakt, je het ook moet kopen. Soms zaten er wel 10 mannetjes om ons heen om van alles aan te smeren. We hebben ook allemaal wel wat gekocht, afdingen is lastig maar best leuk als het lukt. En het lukte mij vaak best goed.
- Het ‘openbaar’ vervoer bestaat uit een soort bestelbusjes die open zijn achterin waar je in moet zitten en staan. Gaaf om meegemaakt te hebben over hobbelige zandweggetjes en supersnel over het asfalt. Wel eng, je moet je goed vasthouden.
- Seks op het strand is verboden, dan arresteert de politie je. Dus sommige van de groep moesten uitkijken, gelukkig alleen de laatste avond.

Excursies die we gedaan hebben:
- Quad rijden. In een groep van 6 personen. Niek, de Belg, zag een muurtje over het hoofd dus quad kapot en salto over zijn stuur gemaakt (gelukkig lag er een zandhoop achter dat muurtje dus had hij niks). De gids moest bij de kapotte quad blijven en had ons instructies gegeven waar we heen moesten. Dit hadden we allemaal niet zo goed gehoord dat we hebben voor 45 minuten lang 80 km/uur op het strand gecrost tot we niet verder konden en maar bedachten dat we terug gingen rijden. We hebben veel krabben gedood, kwallen gezien en we waren kortgezegd goor van het zand op ons gezicht. Teug bij de gids aangekomen was hij kortgezegd kwaad. Blijkbaar was het nogal illegaal om over het strand te rijden dus als we de politie tegen waren gekomen, waren we de lul geweest. We hebben onze excuses aangeboden en toen wilde hij ons wel terug brengen. De kinderen van daar wilde ons high fiven, man wat deed dat pijn met een snelheid tegen die handjes.
(In de andere groep had ook iemand een quad kapot gereden door achterop bij iemand te knallen. Wat zullen ze blij met ons zijn geweest.)
- Ocean safari. Ons was beloofd om dan te kunnen zwemmen met walvishaaien. We hebben in een motorboot over meters hoge golven gevaren met weet ik het hoeveel km/uur op zoek naar de walvishaaien, dolfijnen of andere levende wezens maar helaas. Niks. Ik het 4 kwallen gezien. We hebben nog even mogen snorkelen maar daar weinig anders gezien dan zand en een kwal. (De andere groep had wel dolfijnen gezien bij de boot).
- Zonsopgang kijken. 04.15 uur op staan om het te kunnen zien. Best mooi maar bijna elke dag waren er wolken, dus ik ben blij dat ik dat maar 1 ochtend heb gedaan. Andere deden het elke dag.
- Dagtocht kayakken naar een eiland. Heen waren er veel zandbanken dus halverwege hebben we een pauze kunnen houden. Best pittig in de hete zon met zijn tweeën in een bootje. Lotte en ik waren gelukkig wel een goed team, in tegenstelling tot andere meiden. Na ongeveer 2 uurtjes kwamen we aan op een eiland waar 800 mensen wonen. Er was een ziekenhuisje (2 kamers, 1 zuster) en er waren 2 kerken en een school. De ‘baas’ van het eiland had met zijn vrouwen eten voor ons verzorgd. We moesten het op eten maar gelukkig vonden we het ook lekker. Op de terug weg was het vloed dus we gingen terug met een zeilboot. Niet zo een zoals ik gewend ben in Friesland maar gewoon een houtenbak met wat bankjes (en kakkerlakken), een mast gemaakt van twee lange bamboestokken, een zeil van lappen stof aan elkaar genaaid die vast is gebonden aan de achterkant. Na 15 minuten durfde ik te vragen of ik ook aan het roer mocht. Eerst niet maar toen ik zei dat ik wist hoe ik moest zeilen (hoe moeilijk kan het zijn zonder grootschoot, fok etc) mocht ik het proberen. Het was super gaaf maar zo zwaar om dat roer vast te houden, vaak met twee handen eraan gehangen. We maakte lange slagen dus ik ben een keer overstag gegaan (Wat gewoon boot andere kant opsturen was en dan klapte het zeil met een ruk om).
- Movienight in een logde; mozambeach. Onderweg ernaar toe, kwam de bus weer vast te zitten in het zand dus hebben we met zijn 16e de bus eruit moeten duwen. Bij de lodge hadden ze een beamer op een witte muur met de film: Mike and Dave need weddingdates. Daarna was het daar nog happy hour dus we hebben nog even gedanst.
- Mijn eerste surfles gehad. 1,5 uur lang op de laatste dag. En kon het nog best aardig ook. Ik wist twee lange golven helemaal terug te pakken naar het strand en meestal stond ik in ieder geval eventjes op mijn board. De zee begon rustig en naarmate de tijd vorderen werden de golven hoger en hoger dus werd het ook steeds lastiger. Gelukkig hadden we een topinstructeur die goed op ons lette en heel duidelijk was.
- Party in de logde op de nacht van ons vertrek. Het begon om 22.00 uur met rotmuziek dus we hebben vooral leuke spellen gespeeld (fuck the buffalo en fuck someone ; ja drink spelletjes;)) Toen de muziek rond 23.30 uur nog niet beter was ben ik lekker naar mn bed gegaan omdat we die ochtend om 04.00 uur weg moesten. Het grootste deel van de groep is niet gaan slapen die nacht. Enkele hadden gasten ontmoet en hadden de nacht op het strand doorgebracht. Toen we 03.30 uur klaar moesten staan waren we dan ook 3 mensen van de groep kwijt. Die we gelukkig wel weer hebben gevonden en precies 04.00 uur konden vertrekken.

Leermomentjes:
- Iemand die we kennen die nog in Swaziland was, is van de week ontvoerd door Chinezen daar toen ze alleen aan het wandelen was overdag. Ze wist gelukkig te ontsnappen. Maar nooit meer alleen over straat dus..
- Ga nooit de zee in als je blauwe kwallen ziet. Tijdens het snorkelen zijn twee van de groep gestoken door deze kwallen. Hele kleine beestjes met mega lange tentakels. Een van de meiden had de kwal om haar arm gekregen. Ze konden half uur tot een uur bijna geen ademhalen van de pijn en ze voelde het in hun hele lichaam. Maija heeft een groot litteken alsof ze gebrandmerkt is, hij ziet er wel gaaf uit. Er was niets dat ze konden doen dus ze moesten wachten, uit de zon en veel water drinken. Later zijn er ook nog twee meiden in de zee gestoken met zwemmen door twee van deze kleintjes maar die hadden gelukkig minder last. Ook toen wij in de zee zaten hebben we er 20 om ons heen gezien maar gelukkig konden we ze ontwijken omdat toen het water heel helder was. Hierdoor zijn we daarna bijna alleen nog maar in het zwembad geweest bij de duikschool i.p.v. in de zee.
- Altijd en overal zal meidengedoe een issue blijven. Man o man wat werd er op me gelet. Niet leuk om te zien dat ze van kleine dingetjes zo’n probleem kunnen maken dat ze zelfs niet meer tegen je praten. Gelukkig hebben we alles uitgesproken (tja ik ben maar een voor een met de 4 meiden gaan praten). Wel fijn om te zien wie dan wel echte vrienden hier zijn geworden en dat je er niet alleen voor staat.