Dag 17 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Yael Kommer - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: yaelvdkommer

Blijf op de hoogte en volg Yael

19 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Vandaag werden we weer wakker met regen (het houd niet op..) en kwam onze coördinator met het nieuws dat de NCP van mij en Laura gesloten was vandaag vanwege het weer. Ook ging het bouwproject en de sportdag niet door dus ben ik samen met Shana naar de NCP van Amanda en Maija gegaan. Daar waren vandaag 30 kids i.p.v. de normale 50 die ze daar hebben. Dat is maar goed ook, omdat het eten op is op hun NCP. Ze kregen vandaag nog maar 1 maaltijd i.p.v. 2. Morgen zullen wij eten voor ze kopen omdat het nieuwe eten nog niet opgehaald wordt. Alle NCP’s krijgen om de 6 weken al het eten binnen maar allemaal evenveel terwijl op deze NCP dubbel zoveel kids zitten als bij ons op de NCP.
Naar deze NCP moesten we trouwens met de bus. 6 Rand per keer dus minder dan 50 cent. Verder was het leuk om te zien dat het net zo chaotisch ging als bij onze NCP (ook al zeiden zij dat het normaal veel gestructureerder ging). Een verschil is dat wij wel handen wassen en tanden poetsen met de kids en zij niet. En hun docent is veel actiever dan de onze, ook konden hun kids veel beter Engels dan onze kindjes kunnen. Verschil moet er zijn.
Na de lunch zijn we naar homeworkclub gegaan. Een zelfgemaakt hutje van ijzer en karton waar kinderen tussen 10 en 15 jaar individueel gesponsord worden om hulp te krijgen bij het maken van Engels, wiskunde en science huiswerk. Normaal maken de kinderen vaak geen huiswerk omdat ze thuis voor ouders/broers/zussen etc moeten zorgen en moeten schoonmaken. Er waren 5 kinderen die aangaven hulp nodig te hebben met wiskunde dus ben ik samen met Niek en Maija bij hen gaan zitten. Echter bleek het 1 opgave te zijn over een cirkeldiagram waarbij ze vooral het lezen van de vraag in het Engels moeilijk vonden i.p.v. de wiskunde dus snel daarna hebben we Engels met ze geoefend. Voor kinderen van deze leeftijd vond ik dat ze behoorlijk goed Engels konden! Ze begrepen alles en wilde erg graag nieuwe dingen leren. Ik heb 3 nieuwe woorden aan kunnen leren bij 1 meisje van 11: dessert, agree en reward. Zelf heb ik het woord comb geleerd ;). Dit meisje wilde me na deze bijles niet meer loslaten en smeekte of ik volgende week er weer was (helaas zitten we dan in Mozambique maar gelukkig de 2 weken daarna wel weer. De homworkclub vind ik echt zoveel leuker dan het lesgeven op de NCP.. Dit is echt tevredenstellend!
Bij thuiskomst had ik ontzetten pijn in mijn buik (eigenlijk al te hele dag maar bezig blijven kan soms helpen) en werd ik ook misselijk dus toch maar even rustig aan gedaan. Er zijn nu 4 mensen die daar last van hebben.
’s Avonds weer Swazifood gegeten. Echt zooo lekker. Nu geleerd dat ze de kip maken met pindakaas en kokosolie. Na het eten weer naar de bios gegaan, dit keer de film ‘Sully’. Echt een aanrader voor iedereen! In de bios was het weer een belevenis op zich. Er was een vrouw die later kwam, die perse in onze rij wilde zitten op de achterste stoel en het was niet zo dat ze zo dun was dus dat het makkelijk ging. Ging ze ook nog eens weg voor het einde van de film.. Zal wel weer Afrika stijl zijn. Toen we de zaal uitliepen wilde de Afrikaanse meisjes allemaal op de foto met lange Anders.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yael

Avontuurlijke wiskunde docente, genietend van een tussenjaar om Afrika, Canada en Amerika te kunnen ontdekken.

Actief sinds 19 Sept. 2016
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 89427

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 28 Februari 2017

Van Vancouver tot Los Angelos via Whistler

02 Oktober 2016 - 29 November 2016

Van Kruger tot Coast

Landen bezocht: